Research projects

The use of data from the ReGES study has been registered for the following research projects up to now:

TitleCompetence development of children and adolescents with refugee experience
Project applicantsGunnar Voß, Rahim Hajji
InstitutionHochschule Magdeburg-Stendal
CountryGermany
DescriptionIn dem Projekt soll vergleichend herausgearbeitet werden, wie sich die Fluchterfahrung auf die Kompetenzentwicklung auswirkt.
Contract number4291
TitleOccupational aspirations of refugee adolescents in Germany
Project applicantsMichaela Kreyenfeld, Zhihao Zhong
InstitutionHertie School of Governance
CountryGermany
DescriptionThis research project aims to find out the relevant determinants of occupational aspirations among the refugee adolescents, such as socioeconomic status and mental ability. The results of this research project hope to provide guidance for policy making in terms of integration and inclusiveness.
Contract number4283
TitleReligion as resource and risk. An empirical longitudinal study on the significance of religiosity for the coping with life and the integration of young refugees
Project applicantsDaniel Engel, Ulrich Riegel
InstitutionUniversity of Siegen
CountryDeutschland
DescriptionIn der öffentlichen Diskussion wird die Bedeutung der Religiosität von zugewanderten Geflüchteten zugleich über- und unterschätzt. Sie wird überschätzt als angstbesetztes Kernmerkmal, insbesondere wenn es sich um Muslime handelt, und unterschätzt in ihrer möglichen lebens- und integrationsfördernden Funktion. Es fehlt bislang an empirischer Forschung, um die tatsächliche (ambivalente) Rolle der Religiosität von Geflüchteten sowie deren Entwicklung bzw. Veränderung im Lauf ihres Lebens in Deutschland besser einschätzen zu können. Mit einem Fokus auf Jugendliche (von 16-24 Jahren) aus drei exemplarischen Hauptherkunftsländern soll dieses Forschungsdefizit durch eine empirisch-quantitative explorative Längsschnittstudie mit N(t1)=480 über drei Messzeitpunkte (mit jeweils 6 Monaten Abstand über die ersten ein bis zwei Jahre nach Ankunft in Deutschland) hinweg bearbeitet werden. Zentrale Konstrukte sind die Religiosität und die Lebensbewältigung, wobei zwei ihrer Subdimensionen im Abgleich mit Aspekten der Sozialintegration (nach Esser) konzeptualisiert werden. Gefragt wird nach den Wechselbeziehungen zwischen Religiosität und Lebensbewältigung im Zeitverlauf. Wir erwarten, dass die Ergebnisse der Studie Hinweise geben, inwiefern die Religiosität geflüchteter Migrant*innen in Betreuungs-, Bildungs- und Erziehungsprozessen sowie in der Gestaltung politischer, administrativer und organisatorischer Rahmenbedingungen gefördert oder präventiv bzw. interventiv bearbeitet werden sollte.
Contract number4261
TitleReligion as resource and risk. An empirical longitudinal study on the significance of religiosity for the coping with life and the integration of young refugees
Project applicantsMarcus Penthin , Manfred Pirner
InstitutionFriedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
CountryDeutschland
DescriptionWelchen Einfluss hat die Religiosität auf die Integration und Lebensbewältigung geflüchteter Jugendlicher? In der öffentlichen Diskussion wird u. E. die Religiosität von Zugewanderten zugleich über- und unterschätzt. Sie wird überschätzt als angstbesetztes Kernmerkmal und unterschätzt in ihrer möglichen lebens- und integrationsfördernden Funktion. Wir erwarten uns von dem Projekt differenzierende Erkenntnisse darüber, wie die Religiosität geflüchteter Jugendlicher als Ressource und als Risiko in ihrer Lebens- und Integrationsbewältigung fungieren kann und – von ihrem Längsschnitt-Design – welche Bedeutungsverschiebungen und -entwicklungen hier im Lauf der ersten Jahre in Deutschland erkennbar sind. Mit beiden Aspekten bearbeiten wir deutliche Forschungsdesiderate in der deutschen wie internationalen Fluchtforschung. Die Studie soll u. a. eine Ergänzung der ReGES-Studie darstellen, in der Religion eine keinen eigenen Forschungsfokus darstellt.
Contract number4255
TitleParental Involvement and Academic Success
Project applicantsMarkus Kohlmeier, Helen Baykara-Krumme
InstitutionUniversität Duisburg-Essen, Duisburg
CountryGermany
DescriptionSchools and families often have different expectations about their roles and responsibilities in schooling. We investigate the extent to which these different expectations influence the development of primary school children.
Contract number4222
TitleParenting styles: A comparison of migrant and refugee parents
Project applicantsAndré Pirralha
InstitutionLeibniz Institute for Educational Trajectories
CountryDeutschland
DescriptionThe present study addresses the relative importance of differences between minority groups and whether these can be reduced to structural differences in family resources such as education level, time and money and to what extent are parenting styles impacted by ethnic origin.
Contract number4199
TitleDecentralised refugee policies: Federal states differences in the primary education of refugees
Project applicantsMichaela Kreyenfeld, Zhihao Zhong, Valerie Gastner
InstitutionHertie School of Governance
CountryGermany
DescriptionThe aim is to map Germany's federal states refugee policies regarding education, accommodation and socio-economic aspects. This will allow us to analyse to what extent those policies may have had an affect on the primary education of refugee children.
Contract number4189
TitleOn the effects of educational policies: How schooling strategies influence refugee adolescents’ school participation in lower secondary schools in Germany
Project applicantsGisela Will, Regina Becker
InstitutionLeibniz-Institut für Bildungsverläufe
CountryGermany
DescriptionSchool participation and educational success depend on a variety of factors, among others on institutional settings and school policies. In Germany, for example, regulations at the state level play a central role for the inclusion of young refugees in the general school system, since education is not organized on a national level but is the responsibility of the 16 federal states. Differences between federal states exist, among others, regarding whether they integrate recent immigrants directly into regular classes or whether immigrants first attend welcome classes as well as regarding the criteria for the transition to regular classes. The aim of this project is to take a closer look at these state-specific regulations and to examine their potential effects on the schooling of young refugees.
Contract number4107
TitleOn the effects of educational policies: How schooling strategies influence refugee adolescents’ school participation in lower secondary schools in Germany
Project applicantsOliver Winkler
InstitutionMartin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
CountryGermany
DescriptionSchool participation and educational success depend on a variety of factors. In Germany, for example, regulations at the state level play a central role for the inclusion of young refugees in the general school system, since education is not organized on a national level but is the responsibility of the 16 federal states. Differences between federal states exist, among others, regarding whether they integrate recent immigrants directly into regular classes or whether immigrants first attend newcomer classes as well as regarding the criteria for the transition to regular classes. The aim of this project is to take a closer look at these state-specific regulations and to examine their potential effects on the schooling of young refugees.
Contract number4091
TitleEducational aspirations and expectations among refugee families
Project applicantsMelanie Olczyk, Hannah Glinka
InstitutionMartin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
CountryGermany
DescriptionThe aim of the project is, first, to describe aspirations and expectations of refugee families in primary and secondary education. Second, we want to explain their relatively high educational ambitions by considering differences between various origin groups as well as other immigration groups. In addition to classical explanatory factors, conditional factors specific to the situation of refugees are taken into account, such as the type of school instruction (e.g., attending welcome classes). Third, we want to study the development of aspirations and expectations over time.
Contract number4088
TitleEducational aspirations and expectations among refugee families
Project applicantsGisela Will, Ebru Balaban-Feldens
InstitutionLeibniz-Institut für Bildungsverläufe
CountryGermany
DescriptionThe aim of the project is, first, to describe aspirations and expectations of refugee families in primary and secondary education. Second, we want to explain their relatively high educational ambitions by considering differences between various origin groups as well as other immigration groups. In addition to classical explanatory factors, conditional factors specific to the situation of refugees are taken into account, such as the type of school instruction (e.g., attending welcome classes). Third, we want to study the development of aspirations and expectations over time.
Contract number4087
TitleEducational choices and trajectories of refugees
Project applicantsRobin Busse
InstitutionGeorg-August-Universität Göttingen
CountryGermany
DescriptionZiel des Vorhabens ist es, Muster in den Bildungswegen von Schutz- und Asylsuchenden zu identifizieren und hierbei insbesondere die Rolle von berufsvorbereitenden Programmen des Übergangssektors zu untersuchen.
Contract number4076
TitleAcquisition of German skills by refugee children - The role of day-care centers and language courses
Project applicantsJulian Seuring
InstitutionLeibniz-Institut für Bildungsverläufe
CountryGermany
DescriptionDer Erwerb der Sprache des Aufnahmelandes ist ausschlaggebend für den Bildungserfolg von Kindern und Jugendlichen mit Migrationshintergrund. Dieser zentrale Befund aus der bisherigen Forschung zu ethnischen Bildungsungleichheiten konnte in aktuellen Studien ebenfalls für die Bildungsintegration schutzsuchender Kinder und Jugendlicher festgestellt werden. Vor diesem Hintergrund werden die Bestimmungsfaktoren für einen möglichst schnellen und reibungslosen Spracherwerb allgemein, sowie auch Überlegungen zu spezifischen Besonderheiten bei Geflüchteten diskutiert. In dem vorliegenden Forschungsvorhaben gehen wir der Frage nach, ob sich die bisherigen Erkenntnisse in vergleichbarer Weise auch auf die Situation von geflüchteten Kindern im Vorschulalter übertragen lassen. Dabei werden zwei Zielsetzungen verfolgt: Zunächst sollen die entscheidenden Randbedingungen des Spracherwerbs von schutzsuchenden Kindern allgemein bestimmt werden. Weiterhin soll speziell aber auch die (relative) Bedeutung einer institutionellen Förderung in Kindertagesstätten und zusätzlichen Sprachkursen untersucht werden.
Contract number4074
TitleAcquisition of German skills by refugee children - The role of day-care centers and language courses
Project applicantsGisela Will
InstitutionLeibniz-Institut für Bildungsverläufe
CountryGermany
DescriptionDer Erwerb der Sprache des Aufnahmelandes ist ausschlaggebend für den Bildungserfolg von Kindern und Jugendlichen mit Migrationshintergrund. Dieser zentrale Befund aus der bisherigen Forschung zu ethnischen Bildungsungleichheiten konnte in aktuellen Studien ebenfalls für die Bildungsintegration schutzsuchender Kinder und Jugendlicher festgestellt werden. Vor diesem Hintergrund werden die Bestimmungsfaktoren für einen möglichst schnellen und reibungslosen Spracherwerb allgemein, sowie auch Überlegungen zu spezifischen Besonderheiten bei Geflüchteten diskutiert. In dem vorliegenden Forschungsvorhaben gehen wir der Frage nach, ob sich die bisherigen Erkenntnisse in vergleichbarer Weise auch auf die Situation von geflüchteten Kindern im Vorschulalter übertragen lassen. Dabei werden zwei Zielsetzungen verfolgt: Zunächst sollen die entscheidenden Randbedingungen des Spracherwerbs von schutzsuchenden Kindern allgemein bestimmt werden. Weiterhin soll speziell aber auch die (relative) Bedeutung einer institutionellen Förderung in Kindertagesstätten und zusätzlichen Sprachkursen untersucht werden.
Contract number4070
TitleEducational integration of refugee children and youth
Project applicantsOliver Winkler, Melanie Olczyk, Franziska Meyer, Hannah Glinka
InstitutionMartin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
CountryGermany
DescriptionThe educational integration of refugee students is one of the most urgent questions of education policy. In the Junior Research Group "Educational integration of refugee children and youth in Germany (EDIREG)", we want to study the educational situation of refugee children and young people in the German education system. We investigate whether and how educational success succeeds at the various stages or critical transitions of the educational career - primary school, secondary school, and vocational training - and where there are potential hurdles. Regional and institutional differences in the educational integration of refugee children and young people are the focus of the research.
Contract number4069